پنجشنبه ۱۸ مرداد ۰۳

علائم هپاتیت در کودکان چیست؟ +راه‌های پیشگیری

۱ بازديد
علائم هپاتیت در کودکان شامل سردرد، کسالت، تهوع، استفراغ و زردی است. همگی از علائم هپاتیت در کودکان هستند (هپاتیت ویروسی).

علائم هپاتیت در کودکان چیست؟

 سه نوع ویروس هپاتیت A و B و C، علائم بالینی نسبتاً مشابه با یکدیگر دارند. علامت اصلی هپاتیت، یرقان یا زردی است و بسیاری از افراد هپاتیت را با زردی می‌شناسند. اما قبل از مرحله زردی یک‌سری علائم در شخص مشاهده می‌شود که این علائم یک هفته باقی می‌ماند:

  •  سردرد
  •  درد شکم
  •  بی‌اشتهایی
  •  کسالت
  •  تهوع و استفراغ

 قبل از آنکه علائم اختصاصی‌تر هپاتیت آغاز شود این علائم هپاتیت در کودکان مشاهده می‌شوند.

 گاهی هپاتیت B توسط مادر به جنین منتقل می‌شود و باعث شروع علائمی در دوره شیرخواری کودک می‌شود. علائم هپاتیت B در شیرخواران، کهیر و درد و التهاب مفصلی است. اگر در شیرخواری التهاب مفاصل همراه با کهیر دیدید می‌تواند علائمی از هپاتیت باشد.

 مرحله اصلی هپاتیت، زردی است. زردی و بزرگ‌شدن کبد از علائم اصلی هپاتیت است که بعد از علائم غیراختصاصی، کودک زرد می‌شود و کبد او بزرگ می‌شود که اگر به زیر دنده سمت راست دست بزنید، سفتی ناشی از بزرگی کبد را می‌توانید بررسی کنید.

علائم هپاتیت در کودکان که شامل سردرد و درد شکم، بی‌اشتهایی، کسالت و تهوع بودند در مرحله زردی از بین می‌رود و معمولاً تنها علامتی که کودک دارد زردی است. گاهی در کودکان، هپاتیت بیماری بدون علامتی ایجاد می‌کند که در هپاتیت A و B و C دیده می‌شود.

 اگر از کودک شما در طی بیماری هپاتیت آزمایش خون گرفته شود، آنزیم‌های کبدی افزایش‌یافته هستند این افزایش غیرطبیعی آنزیم‌های کبدی می‌تواند حتی تا ۲۰ برابر عدد نرمال باشد که باعث تشخیص هپاتیت در کودک می‌شود.

 بعد از شروع هپاتیت، اگر این ویروس به سمت مزمن شدن نرود، ۶ تا ۸ هفته زمان لازم است تا زردی برطرف شود و آزمایش‌های کبدی نرمال شود.

 ویروس هپاتیت B در بزرگسالان معمولاً به سمت مزمن شدن می‌رود که باعث نارسایی شدید کبد می‌شود و کشنده است. در صورت ایجاد نارسایی کبد تنها راه درمان پیوند کبدی است.

 هرچه زردی کودک شما در بیماری هپاتیت بیشتر باشد، بدحال‌تر است و زردی یکی از علائم مهم هپاتیت است که باید کنترل شود.

 زردی با تجمع بیلی‌روبین زیر پوست، باعث کمترشدن بیلی‌روبین مدفوعی می‌شود؛ بنابراین در مرحله زردی، کودک علائمی مانند ادرار تیره و مدفوع کم‌رنگ دارد.

 هپاتیت A از طریق خوردن مواد غذایی آلوده به این ویروس به کودک منتقل می‌شود. ویروس هپاتیت A ۴ هفته در بدن تکثیر می‌شود. سپس علائم ویروسی شروع می‌شود و یک هفته بعدازاین علائم زردی آغاز می‌شود. بعد از یک هفته زردی بهبود می‌یابد.

هم‌زمان با بهبود زردی انتظار داریم علائمی مانند تهوع و استفراغ و درد شکمی نیز بهبود یابد؛ اما پایدار ماندن این علائم هپاتیت در کودکان بعد از برطرف‌شدن زردی، نشانه‌ای از بدحالی کودک است. هپاتیت A برخلاف هپاتیت E مزمن نمی‌شود و کودک ناقل این ویروس نمی‌شود. هرچه سن شروع ابتلا به هپاتیت A کمتر باشد، احتمال اینکه کودک شما علامتی از هپاتیت را نشان ندهد بیشتر است. شروع هپاتیت A کاملاً ناگهانی است و در طول یک ماه کودک بهبود می‌یابد.

مؤثرترین راه پیشگیری از هپاتیت

مؤثرترین راه پیشگیری از هپاتیت واکسن است . واکسن هپاتیت A برای کسانی که قصد سفر به منطقه اندمیک را دارند تجویز می‌شود. همچنین برای کودکان ساکن مناطق اندمیک واکسن هپاتیت A  در ۱۲ ماهگی تجویز می‌شود.‌

هپاتیت B نیز واکسنی دارد که در برنامه واکسیناسیون روتین کشوری ما قرار دارد و برای تمام کودکان از بدو تولد تجویز می‌شود. به جز تزریقی که در برنامه روتین کشوری انجام می‌شود، واکسن هپاتیت B برای افرادی که در خطر مواجهه با این بیماری قرار دارند تجویز می‌شود.

برای تمام افراد زیر واکسن هپاتیت B واجب است:

  •  افراد دیالیزی
  •  افرادی که فاکتور انعقادی دریافت می‌کنند
  •  افراد ساکن مؤسسات نگهداری معلولین
  •  مراقبین مؤسسات نگهداری معلولین
  •  مردان همجنس‌گرا
  •  معتادان تزریقی
  •  زندانیان
  •  پرسنل مراکز بهداشتی درمانی

واکسن هپاتیت B به‌قدری کارایی دارد که از ابتلای به سرطان کبد و تا حد زیادی از مزمن شدن هپاتیت جلوگیری می‌کند.

به‌جز واکسن، آنتی‌بادی هپاتیت نیز موجود است. آنتی‌بادی‌ها فاکتورهای دفاعی بدن هستند که اختصاصی برای یک نوع بیماری خاص تولید می‌شوند. بعد از تماس با شخص آلوده یا هر تماس مشکوک در صورت تجویز پزشک آنتی‌بادی می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به هپاتیت پیشگیری کند.

چگونه از هپاتیت در کودکان پیشگیری کنیم؟

 همان‌طور که گفتیم هپاتیت A و E از طریق خوردن غذای آلوده به کودک منتقل می‌شود. پس بهترین راه پیشگیری از این دو نوع هپاتیت رعایت بهداشت و شستشوی منظم دستها با آب و صابون است.

سایر انواع هپاتیت از طریق خون و ترشحات بدن منتقل می‌شوند‌. بررسی کامل خون اهداکنندگان خون، می‌تواند از ابتلای فرد گیرنده خون به هپاتیت پیشگیری کند. البته در حال حاضر این بررسی‌ها انجام می‌شود و خون اهدایی کاملا سالم است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.