یکشنبه ۲۸ مرداد ۰۳

عوارض مصرف چند قرص با هم چیست؟

۲ بازديد
عوارض مصرف چند قرص با هم بسیار زیاد است و درصورتی‌که داروها با هم تداخل داشته باشند،مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد می‌شود که مسمومیت دارویی یکی از آن‌ها است. مصرف دارو اقدامی است که به‌منظور درمان بیماری انجام می‌شود؛ اما این درمان، قاعده و اصولی دارد که باید آن را رعایت کرد، در غیر این صورت مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد می‌شود. به‌منظور استفاده اصولی از دارو باید به دستور مصرفی که توسط پزشک مشخص شده توجه کرد.

چطور می‌توان عوارض مصرف چند قرص با هم را از بین برد؟

 درصورتی‌که به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه، چند دارو و قرص را هم‌زمان استفاده کرده و دچار عارضه‌ای شُدید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. سرعت عمل در مراجعه به پزشک اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اگر یک دارو از میان داروهای مصرفی عارضه شدید ایجاد کند، احتمال بروز مشکلات جدی و خطرناک وجود دارد. در اینجا ذکر این نکته هم الزامی است که پیش از مراجعه به پزشک و تشخیص دقیق وضعیت توسط او نباید اقدام به درمان‌های خانگی و خودسرانه کنید.

 برخی از بیماران با هدف خنثی‌سازی اثر داروها اقدام به مصرف مواد خوراکی مختلف می‌کنند که این کار کاملاً اشتباه است و در بعضی موارد حتی ممکن است اثر منفی داروها را تشدید هم کند. علاوه بر تداخل دارویی، بعضی از انواع قرص و دارو با خوراکی‌های مختلف تداخل دارند و درصورتی‌که با هدف کاهش اثر ماده مضر مصرف شود، تأثیر داروها و عوارض مصرف چند قرص با هم دوچندان می‌شود.

 درصورتی‌که به‌موقع و در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید، از طریق راهکارهای تخصصی و درمانی، به مشکل شما رسیدگی می‌شود. یکی از راهکارهای تخصصی به‌منظور ازبین‌بردن عارضه داروهای مصرف شده به‌صورت هم‌زمان، شستشوی معده است. با توجه به اینکه اثر داروهای مختلف هم‌زمان نیست و بعضی داروها، دیر اثر و برخی دیگر سریع‌الاثر هستند، با شستشوی معده می‌توان داروهایی که هنوز تأثیر خود را آغاز نکرده‌اند را از بدن خارج کرد و از عوارض آن‌ها جلوگیری کرد.

 بعد از شستشوی معده پزشک از طریق تجویز سرم، غذای خاص یا دارویی خاص، مقاومت بدنی بیمار را بالا برده و از ایجاد عوارض مصرف هم‌زمان داروها جلوگیری می‌کند. معمولاً تا زمان نتیجه‌گیری و پاک‌سازی کامل بدن، بیمار تحت نظر پزشک باقی می‌ماند.

پیشگیری از عوارض مصرف هم‌زمان چند قرص

 همان‌طور که اشاره شد، عوارض مصرف چند قرص با هم گاهی به‌شدت خطرناک هستند، در نتیجه برای جلوگیری از این مشکل تاحدامکان باید از مصرف هم‌زمان چند دارو با هم جلوگیری کرد. بااین‌حال در مواردی بیمار ناچار به مصرف هم‌زمان یا نزدیک به هم داروها است. برای جلوگیری از بروز عارضه در چنین شرایطی می‌توان چند اقدام انجام داد که عبارت‌اند از:

  • درصورتی‌که دارویی مصرف می‌کنید و به دلیل ابتدا به بیماری دارویی جدید دریافت کرده‌اید، حتماً لیست داروهای قبلی را به پزشک ارائه کنید تا بر اساس نحوه استفاده از آن‌ها برنامه مصرف داروهای جدید را تنظیم کند.
  • مصرف داروها را مطابق با تجویز پزشک انجام دهید و به‌هیچ‌عنوان دوز، تعداد یا زمان مصرف دارو را جابه‌جا نکنید.
  • درصورتی‌که نیاز به مصرف چند دارو به‌صورت هم‌زمان داشته باشید از خوردن آن‌ها با هم خودداری کنید و آن‌ها را به‌نوبت استفاده کنید. این کار عوارض احتمالی مصرف هم‌زمان را کاهش می‌دهد.
  • در مواردی عادات غذایی نامناسب یا استفاده از غذاهای نامناسب باعث بروز عارضه ناشی از مصرف دارو می‌شوند، درصورتی‌که داروی خاصی از پزشک دریافت کرده‌اید و با چگونگی مصرف آن آشنایی ندارید، حتماً لیست تداخلات دارویی و غذایی آن را از پزشک دریافت کنید و مطابق با آن، اقدام به مصرف دارو کنید.
  • اگر پیش از مصرف دارو، سابقه مسمومیت دارویی یا ابتلا به مشکلی خاص در اثر مصرف دارو را داشته‌اید، حتماً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا در تنظیم برنامه زمانی مصرف دارو و دوز مناسب مصرف آن، به سابقه شما توجه کرده و جانب احتیاط را رعایت کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.